Det är tur att jag inte har så mycket hår på armarna som en gammal gubbe...

en utav distriktsköterskans kommentarer när jag va på husläkarmottagnigen för att göra rent PICC-linen, hahhaha!
Jag går en gång i veckan för att hålla den ren. Första gången gick det jättebra, sköterskan visste exakt vad hon pyssla med och allting gjordes sakta och säkert.
Andra gången var det en dam som var nervös och osäker och hade med sig en instruktionsbok på hur man skulle göra....jag blir då själv lite nervös men jag kommer ihåg mycket från första gången så vi kommer ändå bra överens.

Igår följde Bella med för att kolla hur det går till och då fick jag samma dam som var osäker, plus att hon hade en läkarstudent med sig som gärna ville vara med och lära sig...ööhhh kanske vore bra om hon kunde själv innan hon lär ut!!
Börjar med att hon säger -Hej Therese! Jag fattar att hon känner igen mig, det är inte många som kommer med en PICC-line om dagarna. Hon vet varför jag är där...Så kommer det - Va fin du är i håret, har du klippt dig??
- Ehh nej jag har cancer, det är en peruk! hon blir röd i ansiktet och pillar nervöst i mitt hår och förklarar hur verkligt det ser ut!

När hon börjar ta bort tejpen som sitter på armen så är det klart att det känns, ungefär som att dra bort et plåster och min hud är ju lite irriterad då man haft tejp där i 5 veckor nu, så jag råkar väl säga -aajj! typ. Då kommer kommentaren -Det är tur att du inte har så mycket hår på armarna som en gammal gubbe!....????

Läkarstudenten får stå och läsa instruktionerna och se till att hon gör rätt... Hmm sen frågade hon mig
- Brukar dom ha sterilhandskar på sig på sjukhuset?? Hmm är jag inte typ på ett sjukhus och vad tror hon att anledningen är att jag kommer till vårdcentralen för att göra rent Picc-linen? Orkar inte...så jag säger ja!
Handskarna som hon sätter på sig är typ tre storlekar förstora så när hon ska sätta på tejpbitar efter att gjort rent allt så fastnar hon och står och försöker slita bort det och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta!

Bella som sitter snällt på en stol tittar hela tiden chockat på mig och vet inte vart hon ska ta vägen, hon hade gjort det här bättre!!

Jag kommer inte ihåg allt hon sa men det var fler konstiga kommentarer, hon höll på att sätta på en sak som slangen sitter fast i upp och ner så jag fick rätta henne...allting blev så pinsamt och jag tyckte synd om henne men vafaan, ska man behöva kunna allt själv?

När allt är klart så säger hon -Gud va du är duktig som står ut med oss nya, tack för att du kommer hit så att vi får öva på dig.
Jag säger - Jaa det är väl kul att man är uppkattad hehe.
Hon säger -Nej nej jag menar inte så!
Vad fan menade hon da???

Bella skriker på mig när vi kommer ut - Du går INTE hit något mer!!
Men orka åka till Danderyd för att fixa....




Typ så här ser det ut, slangen går in på insidan av överarmen via en ven fram till hjärtat, där cellgifterna pumpas ut snabbt i kroppen. Koksalt sprutas in en gång i veckan för att kolla att det inte är stopp i slangen och för att hålla den ren.


Idag åkte jag med mamma och Maria till Ikea, det va kul men oj oj vad lång tid det tog, hela dan!
Snart serveras det mat, Johan står i köket och lagar korvstroganoff, mmm gott!
Tiden går så fort, det är väl både postivt och negativt, det är ju snart Februari herregud! Känns som att julafton var igår! Den här helgen kommer gå skitsnabbt och snart är det tisdag..brrr usch usch usch vill inte!!!



Min egen cocktail.. Fyra påsar med en typ liter koksalt, en påse mot illamående, en med kortison och en med cellgifter, den röda är cellgifterna.


Svärmor bjuder på middag och revy på lördag, det ska bli kul att skratta lite :0)

Nu är maten klar... sen blir det lite handboll, går det skitdåligt så får man glo på restaurang i vårt vardagsrum istället!

God kväll så länge!









Kommentarer
Postat av: Nadja

Hej!

Skönt att höra att du verkar pigg!

Men allvarligt vilka människor på vårdcentralen!!

Hoppas de lär sig till nästa gång eller kräv att få en och samma!

Roligt att du är snygg i din peruk själv känner jag mig som ett "ufo" men det kanske går över!?

Ska till perukmakaren imorgon och klippa till den och köpa en sjal..

Kram N

2011-01-20 @ 18:49:05
Postat av: Syster Carro

Skall syster yster följa med dig på coctailpartyt nästa gång? :)

2011-01-20 @ 21:16:34
Postat av: Madde

Haha så dom har fortarande "hög" kompetens på praktikanterna på vårdcentralen-vilka nötter! När jag några år sen va inne och tog blodprov, stack en tjej igenom hela nålen rakt igenom venen å jag skrek ju rakt ut, gjorde sjukt ont. Då börjar hon skälla på mig och säger åt mig att skärpa mig, skyll dig själv för att jag spände mig? Hahaha man får en utskällning för att hon gör illa en.



Du e duktig tirre, Kram :-)

2011-01-21 @ 15:47:38
Postat av: Anonym

Du har så rätt Madde, jag finner inga ord för visa på vårdcentraler och sjukhus!! Kram

2011-01-21 @ 16:14:36
Postat av: Carina Hellgren

Hu va sorgligt att folk som inte kan sin sak inte får med sej nån som visar hur det skall gå till. Jag skäms eftersom jag själv jobbar i sjukvården. Picc-line är ju verkligen inget ovanligt, o man har har ju rätt att få känna sej trygg. Kräv att få någon som kan!!Hur kan man fråga om dom har handskar på sjukhuset???Så otroligt oproffsigt!

Du är fantastiskt duktig o skriver så bra på din blogg o jag är så glad att jag på det viset får vara med dej i det du går igenom. Kram Therese

Ge gull-Johan en stor fet kram också!!

2011-01-21 @ 18:59:14
Postat av: Sari

Lille Therese.. råkar ut för värsta stolpskottet! Jag har väl berättat någon gång om mitt tandläkarbesök när jag trodde jag hade fåt HIV? Låter ungefär som det.. Tänkte att är jag med i någon dold-kamera-grej eller är det här verklighet?

Kämpa på tjejen!! Du skriver bra!

2011-02-11 @ 23:44:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0